Wiele DPF-ów posiada tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli samooczyszczania.

Regenaracja DPF to mówiąc innymi słowami czyszczenie filtra cząsteczek stałych. Filtr cząsteczek stałych jest instalowany w układzie wydechowym pojazdu , który jest napędzany wysokoprężnym silnikiem. Stąd nazwa, pochodzi od angielskiego skrótu „diesel particulate filter”. Co interesujące, od pewnego czasu, też pojazdy na benzynę zaopatrywane są w takie urządzenia.

 

W miarę rosnącego przebiegu filtr po trochu zapycha się. Prócz przebytych kilometrów na czas po jakim wymaga on regeneracji mają wpływ także inne czynniki. Do tych czynników zaliczamy jakość tankowanego paliwa, styl jazdy, a przede wszystkim aktualny stan techniczny pojazdu. Dużo DPF-ów ma tryb samoczyszczenia, inaczej mówiąc tryb regeneracji pasywnej. Lecz niestety, nawet to urządzenie będzie kiedyś wymagało oddania do czyszczenia lub jego wymiany. Na pewno regeneracja filtra zazwyczaj jest znacznie lepszą opcją, a co bardzo istotne tańszą. Kupienie całkiem nowego podzespołu to koszt kilku tysięcy zł. Warto przestrzec przed całkowitym demontażem filtra, gdyż wtedy pojazd przestaje spełniać normy emisji spalin, za co grozi horrendalny mandat, a nawet odebranie naszego dowodu rejestracyjnego.

 

Znane są 2 podstawowe metody oczyszczania filtra cząsteczek stałych. Ultradźwiękowa, skuteczna, ale związane jest z nią ryzyko uszkodzenia podzespołu. Hydrodynamiczna, znacznie bezpieczniejsza oraz dokładniejsza, toteż jest ona rekomendowana przez zdecydowaną większość fachowców. Opłaty w obydwu przypadkach sięgają maksymalnie kilkaset pln. Jedynie w przypadku samochodów ciężarowych dochodzą do tysiąca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *